• Hoe is pilates ontstaan?

    Pilates is een bewegingsvorm die in de 20e eeuw in Europa door Joseph Pilates is ontwikkeld. Oorspronkelijk als revalidatieprogramma gericht op het verbeteren van de geestelijke en mentale gezondheid van oorlogsveteranen. Hij liet zich inspireren door Oosterse disciplines, zoals yoga en zen. In het begin heette de methode "The Art of Contrology". Pas later kreeg het de huidige naam.

    Wat doet het met je?

    Bij de oefeningen wordt de nadruk gelegd op gecontroleerde precieze bewegingen. De nadruk van de methode ligt bij de spieren die ervoor zorgen dat het lichaam in de correcte balans staat en de wervelkolom ondersteunen. De oefeningen richten zich dus met name op de buik-, rug-, bil-, benen- en bekkenspieren.
 Het centrum van de kracht (powerhouse) is het punt van waaruit de oefeningen worden opgebouwd. Het resultaat is een krachtig, soepel lichaam, gestroomlijnde spieren, een goede houding en een groot lichaamsbewustzijn. Het doet zelfs meer! Pilates geeft een prima ondersteuning bij vele sporten zoals hardlopen, tennis en hockey. Door Pilates bent u beter bestand tegen blessures.

    Voor wie is het bestemd?

    Pilates is voor iedereen, jong, oud, man, vrouw, die bewust met zijn lichaam wil omgaan. Het brengt uw spieren in balans en verbetert uw lichaamshouding. Door Pilates voelt u zich fitter en zelfverzekerder.